Sunday, December 30, 2007

Memupuk Fikiran Positif Memerlukan Latihan

Melatih diri untuk berfikiran positif sebenarnya boleh dilakukan. Anda kena rajin berlatih. Ini beberapa tips untuk memupuk fikiran positif dan tindakan yang positif.

1. Berani Berubah.
Hijrahkan diri Anda kepada yang baik-baik, cakapan yang baik-baik dan menumpu pada aspek yang baik saja, walau seburuk manapun orang lain memperlakukan Anda. Ubah pemikiran kepada yang baik-baik, pinggirkan rasa sakit hati, dengki, iri hati, meluat, menyampah, marah, cemburu dan tak puas hati, kerana sikap sebegitu memusnahkan diri Anda sendiri tapi Anda sedari dalam diam.

Yakinlah orang yang berkelakuan baik takkan pernah rugi, bahkan aura kebaikannya mendapat tempat istimewa di hati setiap orang. Walaupun pernah kebaikan Anda dibalas dengan kejahatan dan sesekali Anda diperbodohkan, tapi kebaikan selalu menang dan kesannya berpanjangan.


2. Rajin Beristighfar.
Mohon keampunan pada Allah swt kerana fikiran negatif sebenarnya adalah bisikan syaitan yang sememanya mahu manusia bermusuhan dan menjadi jauh dari Allah. Rajin berisighfar akan dapat meneutralkan getaran emosi negatif yang muncul di dalam minda, hati, jiwa dan sanubari.

Orang yang rajin beristighfar dirinya dekat dengan Allah dan kesannya, dia dekat dengan rahmatnya dan segala kekayaannya. Pernah tak nampak orang yang dengki dan yang selalu iri hati menjadi kaya dan berjaya?


3. Kawal Perkataan.
Hati-hati bila Anda berkata-kata pada orang lain dan pada diri sendiri. Seboleh-bolehnya, elak dari mengumpat orang, berkata keburukan orang lain, mengomplen, mengkondem mahupun menyatakan rasa tidak puas hati Anda pada sesiapa saja. Kata-kata buruk yang Anda ucapkan di kala ini cenderung kepada yang negatif, lalu emosi Anda juga berubah menjadi negatif serta merta.

Kawal perkataan Anda di fikiran dan di dalam hati. Kalau ada keluar yang negatif, cepat-cepat tukar kepada yang positif jadi gelombang minda yang terhasil dari perkataan negatif tu dapat dineutralkan semula. Jadi, fikiran Anda dipenuhi oleh gelombang emosi positif.


4. Disiplin.
Biasakan diri memandang yang baik-baik saja pada semua orang. Anda terbiasa dengan fikiran negatif kerana dikelilingi oleh orang-orang berfikiran negatif, yang berkata yang negatif di kedai kopi, di cyber cafe, di rumah, dipejabat dan sehingga nak masuk tidur.

Disiplinkan diri Anda untuk dekat dengan hal-hal positif, latih diri untuk kagum pada orang lain (walau sekecil manapun pencapaiannya dan sekecil mana kelebihan dirinya) serta tekad untuk berkata baik pada semua orang.

Allah maha adil. Fikir negatif, maka Anda dapat yang negatif.

Ini hukum alam. Jadi, jangan sesekali mempersoalkan takdir mengapa Anda seringkali gagal, apa yang Anda buat tak menjadi dan hidup Anda asyik di rundung masalah tak kira dalam aspek kewangan, kerjaya, perhubungan mahupun emosi. Takde istilah kebetulan dan tiba-tiba, sebenarnya ia ditarik oleh kuasa minda separa sedar dengan keizinan Allah swt.

Itu salah satu kelebihan minda separa sedar yang ramai orang tak tahu dan ramai orang tak teringin nak tahu sebab pada mereka hal sebegini membuang masa, tahyul dan tak memberi kesan lebih-lebih bila ia masuk kepada persoalan duit. Tapi, bagi yang tahu menggunakan kelebihan minda dan merasai kesannya, sudah tentu merasa gembira kerana mereka boleh mencapai apa saja yang mereka mahukan.

No comments: