Friday, March 14, 2008

Berhati-hati Mendengar Lagu Sedih

Berhati-hati dengan perkataan yang anda baca, dengar dan lihat. Sebab, perkataan banyak menerbitkan energi yang berlainan sama ada positif atau negatif.

Dengar, baca atau pandang perkataan negatif (sedih, resah, duka, kecewa, sengsara, ditinggalkan, marah, pilu dan geram) akan menerbitkan energi negatif dari minda. Kesannya, badan anda dikelilingi gelombang negatif.

Kesannya, minda separa sedar anda mula menarik situasi-situasi negatif, orang perseorangan yang negatif dan benda-benda negatif yang anda tak nak. Kita tak nampak semua gelombang minda ni, tapi ia ada.

Sama juga macam gelombang hanphone, tak nampak tapi anda baru saja menggunakannya tadi, betul tak?

Bila anda selalu dengar lagu yang sedih, pilu, murung dan kecewa, minda separa sedar anda akan memberi respon. Cemana responnya? Ia meneribitkan energi berdasarkan perkataan yang anda dengar, baca dan pandang lalu membentuk gelombang minda yang seterusnya mempengaruhi emosi anda.

Lebih banyak anda dengar lagu yang beremosi negatif sebegini, lebih banyak minda anda menarik situasi-situasi negatif yang anda tak mahu. Semuanya akan terjadi tiba-tiba.

Misalnya, kunci kereta anda hilang, pintu cermin pecah lalu terkena mata anda, masalah kewangan, dokumen penting hilang tiba-tiba, Anda terjatuh dalam parit, kaki anda terseliuh dan bermacam lagi masalah lain yang negatif. Jika anda pernah mengalami keadaan sebegini, maknanya minda anda penuh dengan energi negatif hasil dari kerajinan anda membaca, mendegar dan memandang perkataan yang negatif.

Orang-orang yang bermotivasi tinggi, suka dengar lagu rancak, energetik, emosi cinta, kasih sayang dan yang memberi semangat kerana ia menerbitkan energi positif dari minda separa sedar mereka. Bahkan, 'pantang' mereka mendengar untuk tidak mendengar lagu sedih, berita sedih mahupun isu-isu buruk.

Kurangkan mendengar lagu sedih-sedih ni. Memang sedap di dengar dan syok dilayan, tapi ia mengundang situasi sedih, pilu dan suasana yang membuat Anda murung berpanjangan tanpa dipinta. Ia menurunkan motivasi anda.

No comments: