Thursday, November 22, 2007

PETUA AWET MUDA

PETUA AWET MUDA bukan AWEK MUDA


Ramai yang bertanya apa rahsia wajah tegang dan sentiasa kelihatan berseri ceria.

Tak kurang juga yang minta petua camana nak kelihatan cantik dan muda walaupun dah berusia.

Ada yang meneka-neka, tertanya-tanya. Pakai krim anti-wrinkle? Cucuk vitamin C? Botox(no no) atau ikut macam dalam cerita susuk? Minta dijauhkan la yer amalan-amalan seperti itu.

Sebenarnya kalau diikutkan, memang tiada ubat untuk penuaan (kedutan). Sebab kita adalah sebahagian daripada alam dan kehidupan, so ada timeframe kita yang tertentu. Ada masa untuk jadi baby, kanak-kanak, remaja, menjadi seorang dewasa dan menjadi golongan warga emas. Putaran alam lumrahnya sudah begitu. Tak mungkin putaran ini akan berhenti.

Tak patut rasanya bila sudah tua, terpaksa dan memaksa diri kelihatan muda dengan menggunakan alasan pakai susuk, botox, cucuk vitamin, buat pembedahan plastik atau lebih dikenali sebagai "Plastic Surgery" dan macam-macam lagi semata-mata hendak mengekang muda dan mengekalkan keremajaan.

Bila kita cuba ubah hukum ini maka akan jadilah perkara-perkara ganjil yang tidak pernah terbayang sebelum ini seperti kejadian muka, hidung dan anggota badan lain berubah sifat dan zat.

Paras wajah yang dicipta secantik-cantik kejadian oleh yang Esa tiba-tiba nampak ganjil, lucu dan seram. Yang paling ngeri apabila kejadian Allah diubah, hasilnya nampak cacat dan paling haru semua wajah nampak sama saja macam robot rosak. Bolehkah pengklonan yang dilakukan oleh manusia mengatasi maha pencipta?

Sewajarnya kita mengambil pengajaran dan jangan hidup dalam kepuraan (don't live in denial). Hakikatnya kita memang dah tua,,Terimalah kenyataan……

3 comments:

TokNabe said...

Dah tue le kite...nak buat guano, mmg kena terimo jelah, makin lama hidup...makin le tuo kita ni.

Ct Nurani said...

jge la sedih sgt dgn ketuaan tu,,kadang2 makin tua makin tinggi saham,,makin banyak pulangan...

Anonymous said...

Penjagaan Kesihatan & Awet Muda
Ya, memang haram jika diubah kejadian Allah swt. Tetapi usaha untuk menjadi umat Islam yang sihat juga adalah tuntutan Allah swt. Jika kaedah yang digunakan adalah secara semulajadi seperti mengamalkan petua-petua, bersenam, mangambil makanan yang berkhasiat dll, tidaklah menjadi kesalahan.

InsyaAllah, memang berkesan jika rajin & konsisten amalkan petua-petua orang tua-tua. Lebih-lebih lg jika amalkan sunnah-sunnah Rasulullah saw, coz baginda merupakan tokoh awet muda yg terbaik dlm sejarah.

Bagi yg sibuk & tidak sempat utk amalkan semua petua-petua awet muda, boleh gunakan Produk Istimewa di Kedah2U yg telah terbukti memberikan kesan awet muda yg hebat. Produk ini adalah hasil daripada ekstrak herba dan berfungsi sebagai pelengkap kepada semua zat yang diperlukan oleh badan. Hanya 1 produk sj utk semua kesan awet muda seperti :
- Menghilangkan kedut
- Mencerahkan kulit muka & badan
- Mengembalikan seri pada wajah
- Merawat keguguran rambut
- Gantikan uban dgn rambut hitam
- Merawat pelbagai penyakit kronik
& macam-macam lagi

Maklumat lanjut ttg produk AWET MUDA ini boleh didapati di http://www.kedah2u.com